Van werkdruk naar werkgeluk!

VAN WERKSTRESS NAAR WERKPLEZIER!

Stress- en burn-out coaching

Drie vormen van stress- en burn-out Coaching

  • Stresspreventie coaching (uitval voorkomen)
  • Stress en burn-out coaching (begeleiding tijdens verzuim en herstel)
  • Terugvalpreventie coaching (begeleiding na re-integratie)

1. Stresspreventie coaching

Stresspreventie coaching is gericht op het voorkomen van uitval (ziekteverzuim) van een medewerker. De coachee werkt aan het vergroten van draagkracht en veerkracht. Daarbij wordt ook gekeken naar de steun en begeleiding in de organisatie.

2. Stress en burn-out coaching

Bij stresspreventie en stress en burn-out coaching gaat de coachee op zoek naar zijn persoonlijke stressbronnen en zijn onhandige strategieën om met stress te dealen. Hierbij wordt tevens onderzocht wat de coachee drijft en waar zijn passies liggen. Energiebalans, grip op de situatie en herstelmogelijkheden zijn daarbij belangrijk. Het doel is de medewerker te begeleiden naar een veilige terugkeer op het werk.

3. Terugvalpreventie coaching

Bij terugvalpreventie coaching gaat de coachee, na een periode van uitval, weer aan de slag in de organisatie. Daarbij leert hij de nieuwe strategieën in de praktijk toe te passen en kan hij nog terugvallen op de coach tijdens moeilijke momenten.

Wat levert stress- en burn-out coaching op?  

  • Meer plezier in je werk
  • Hogere resultaten 
  • Prettiger samenwerken met collega's
  • Beter grenzen stellen
  • Meer rust in je hoofd
  • Grip op je taken en overzicht over je werk 
  • Meer zelfvertrouwen

Specifieke aandachtsgebieden bij stress- en burn-out coaching

1. Inventarisatie en plan van aanpak: We starten het coachtraject met een inventarisatie waarbij we samen de stressklachten en stresspatronen in beeld brengen. Tijdens het traject stellen we een zorgplan en terugvalpreventieplan op. 

2. Lichaam, energie en grip: Tijdens de coaching richten we ons eerst op het herstel van de energiebalans en, indien mogelijk, het (weer) opbouwen van de fysieke conditie. Bovendien wordt aandacht besteed aan het terug krijgen van een gevoel van beheersbaarheid en grip op de eigen situatie.

3. Denkpatronen en overweldigende emoties: Vervolgens werken we aan een positieve grondhouding en richten we de coaching op problematische denkpatronen en emoties waaronder acceptatie én het ontdekken van andere stressstrategieën. 

4. Vaardigheden: Ook gaan we aan de slag met het vergroten van de weerbaarheid en veerkracht door het geleerde in de werkpraktijk te oefenen . Je leert effectiever omgaan met lastige of stressvolle situaties op het werk.

Doe de Work / Flow Scan

Wil jij weten waar je staat op de lijn burn-out versus bevlogenheid?

Doe dan de Work / Flow Scan

Of de Training 'Flow op het werk'.


Ervaringen van coachees met stress- en burn-out coaching


Terug naar overzicht

06-2017

'Ik zie nu dat ik fysiek in de weerstand ga als ik me aangevallen voel...'

'Het heeft wat bij me losgemaakt. Je bent goed in peuteren aan de ziel van iemand en de vinger op de juiste plek leggen. Complimenten daarvoor. Ik vind dat erg fijn om zo op weg geholpen te worden.
De vragen waren niet makkelijk, maar dat is ook niet de bedoeling. Ik doe dit om aan mezelf te werken en vooruitgang te boeken. Die bewustwording was er al en dat praat wel zo makkelijk. Daarnaast durf ik, denk ik zelf in elk geval, open te zijn.
Het was een openbaring voor mij dat ik, nu ik ermee geconfronteerd word, fysiek in de weerstand ga als iemand mij in een gesprek op de verkeerde manier uitdaagt. Ik zet me letterlijk schrap en ga er te vaak met een gestrekt been in met alle gevolgen die bekend zijn. Jij omschreef het mooi als de boemerang die ik weggooi maar waarvan ik al weet dat die terug komt....en soms hard ook. Dit moet ik gaan herkennen en er op reageren.
De ontdekking dat ik emotie en inhoud door elkaar blijf gooien heeft even moeten zakken bij me. Die kwam goed binnen. Nu, bijna twee weken later en wat gesprekken op het werk verder, gaat er wel een lichtje branden in mijn hoofd. Als ik de gesprekken naderhand bekijk kan ik beter aangeven hoe ik gereageerd heb, uit emotie of inhoud.
Met dat in met name mijn hoofd kan ik dit steeds beter plaatsen en ook op mijn tong bijten en woorden inslikken die ik wil zeggen maar aan de inhoud niets toevoegen.
De nacht na ons gesprek heb ik alles liggen overdenken. De manier waarop wij met elkaar spreken voelt voor mij erg prettig, je weet hoe mensen denken en weet daarop goed te anticiperen. Je kietelt mijn hersenen en dat werkt best even door bij me.' (Acceptant)



Terug naar overzicht


 
Opbellen
E-mail